Elnézést a lemaradásért, tudom, hogy ez igazából tegnapi hír. Pontosabban nem is annyira hír. Nem okozott ugyanis túl nagy meglepetést, hogy Mitt Romney bejelentette, megteszi az első hivatalos lépést az elnökválasztási kampánya felé. Hétfőn egy videóüzenetben közölte, hogy felállít egy úgynevezett tapogatózó bizottságot, amellyel megnyílik előtte a lehetőség az adománygyűjtéshez és a kampányszervezet felállításához.

Romney már régóta az egyik legesélyesebb republikánus aspiránsként van számon tartva. Gyakorlatilag így van ez a 2008-as kampány óta, amelyen ugyan a rengeteg befektetett pénz - nem kis részben saját vagyonából - ellenére elbukott, de annyit sikerült elérnie, hogy országosan megismerték a nevét. Így most nem is kellett sietnie, minden politika iránt érdeklődő ember tudja, hogy ki az a Mitt Romney.

Persze ennek is megvannak a maga veszélyei. Már 2008-ban is problémát okozott számára az, hogy amikor Massachusetts kormányzója volt, akkor még kifejezetten mérsékelt politikusnak számított, így sokan képmutatással vádolták, amikor a republikánus előválasztások során hirtelen átváltozott keményvonalas konzervatívvá.

Kormányzói múltja pedig most különösen fontossá vált, hivatali ideje alatt vezettek be ugyanis Massachusetts államban egy olyan egészségügyi törvényt, amelynek egyes elemei kísértetiesen hasonlítanak a Barack Obama kezdeményezésére tavaly elfogadott, a republikánusok által keményen támadott reformhoz. Romney számíthat rá, hogy ezt sokszor az orrá alá fogják dörgölni (igazából már eddig is megtették többen) a kampány során, ráadásul nemcsak a demokraták, hanem saját pártbeli riválisai is.

Romney a hétfői videóban azt hangsúlyozta, hogy a jelenlegi elnökkel szemben neki van személyes gyakorlati tapasztalata az üzleti életben, így tudja, hogyan lehet munkahelyeket teremteni. Ez egy fontos üzenet, sok felmérés kimutatta ugyanis, hogy az amerikaiak jelenleg leginkább a gazdaság állapota és a munkanélküliség miatt aggódnak. Az utóbbi hónapok állásadatai ugyanakkor bizalommal tölthették el a Fehér Házat is, így egyelőre nem lehet megjósolni, mi lesz az a központi kérdés (vagy történet), amely köré a 2012-es kampány épülni fog.

Ha az lesz a kérdés, hogy ki a karizmatikusabb és inspirálóbb, akkor - mint ahogy a fenti, meglehetősen unalmas és kiszámítható videóból látszik - Mitt Romney nem nagyon fog labdába rúgni. De ha a vezetői tapasztalatokról, a gazdaságról, az állásteremtésről fog szólni, akkor komolyan számolni kell majd vele.